Over Gusti Leder Onze Geschiedenis - Onze Passie

Geïnspireerd door een reis – Gemaakt voor de wereld


Gusti Leder is geboren uit een idee dat tijdens reizen is ontstaan. Onze oprichter Christian Pietsch wilde niet alleen mooie en praktische producten creëren, maar ook een positieve bijdrage leveren – voor de mensen die onze producten maken, en voor het milieu dat van ons allemaal is.

Vandaag staan we voor handgemaakte leren tassen en accessoires die niet alleen tijdloos mooi, maar ook duurzaam zijn. Onze ontwerpen combineren traditie en moderniteit en vertellen verhalen van over de hele wereld.

Onze ambitie: Duurzame kwaliteit, doordachte ontwerpen en een nauwe samenwerking met onze producenten. Elk product vertelt zijn eigen verhaal en valt op door een verfijnd ontwerp, elegante kleuren en hoge functionaliteit. Met onze passie voor leer creëren we producten die nooit uit de mode raken – voor mensen die het bijzondere waarderen.

  • Onze missie

    Creëer fascinerende en innovatieve leerproducten die je gestyled laten uitzien en je altijd in de mode houden."

  • Onze visie

    "We streven ernaar een zeer productieve en effectieve organisatie te worden door eerlijkheid en transparantie op de werkplek te bevorderen."

Onze doelen

Een aanzienlijk deel van onze omzet komt momenteel van producten die met behulp van chroom zijn gelooid. We zijn ons er echter van bewust dat deze manier van looien negatieve gevolgen voor het milieu kan hebben. Daarom hebben we ons ten doel gesteld om in de toekomst meer leer te betrekken dat op natuurlijke wijze en milieuvriendelijk is gelooid. Het is belangrijk voor ons om bij te dragen aan een duurzamere toekomst en meer in te zetten op plantaardig gelooid leer dat hulpbronnen bespaart en beter is voor het milieu.

Ons tweede belangrijke doel is om onze afhankelijkheid van conventionele online marketingstrategieën te verminderen en meer in te zetten op alternatieve manieren van klantbenadering. In plaats daarvan streven we ernaar om meer aanwezig te zijn in verschillende binnensteden. Een geweldige mogelijkheid om onze aanwezigheid op verschillende locaties te versterken is door pop-up-winkels te openen. Deze tijdelijke winkels stellen ons in staat om het bewustzijn van ons merk te vergroten en steeds meer klanten te bereiken die van leer houden en het tot hun betrouwbare metgezel maken. Door meer in de binnensteden te vestigen, willen we unieke winkelervaringen creëren en onze filosofie van duurzaam leer wijd verspreiden.

Onze waarden

  • Aanpassingsvermogen

    Zich aanpassen aan veranderingen en daar snel op reageren

  • Organisatie

    Ethisch gedrag op de werkplek handhaven, stiptheid tonen en verplichtingen tijdig nakomen

  • Communicatie

    Teamwerk en samenwerking bevorderen door duidelijke communicatie

  • Betrouwbaarheid

    Integriteit in ons beroepsmatig handelen behouden

  • Verbetering

    Professionele groei van medewerkers bevorderen door kennisuitwisseling en samenwerking op de werkplek

Filosofie in de praktijk

Gusti Leder staat voor een transparante productie en een verantwoordelijke omgang met materialen – altijd in harmonie met mens en natuur.

Leder - We gebruiken uitsluitend leer van dieren die primair worden gehouden voor vleesproductie en fokkerij. De huiden zijn een bijproduct dat we verwerken tot hoogwaardige lederartikelen om hulpbronnen zinvol te gebruiken.

Transparantie - Duurzaamheid, milieubescherming, dierenwelzijn en eerlijke arbeidsvoorwaarden zijn voor ons essentiële waarden. We zetten ons actief in voor een ethische en milieubewuste productie.

Ontdek onze productlijnen

  • Gusti Leder Nature

    Ons eerste merk was Gusti Leder Nature. Onze collectie tassen in deze categorie bestaat voornamelijk uit plantaardig gelooid geitenleer.

  • Gusti Leder Studio

    De tweede productlijn van het bedrijf is Gusti Leder Studio. De unieke producten bestaan voornamelijk uit buffel- en rundleer en worden gelooid met het chroomlooiingsproces.

Gusti Leder – Online & ter plaatse voor jou beschikbaar

Onze producten zijn verkrijgbaar via alle belangrijke online en offline kanalen. Via onze e-commerceplatforms bieden wij ons assortiment direct aan eindklanten in Europa, het Verenigd Koninkrijk, de VS en vele andere landen wereldwijd aan.

Bezoek ons ook in onze winkels in Duitsland, Oostenrijk en Nederland om onze lederproducten van dichtbij te ervaren. Naast winkelen wacht je onze DIY-hoek, waar je creatieve projecten met leren onderdelen kunt uitvoeren – maak handgemaakte unieke stukken zoals sleutelhangers of kleine tassen geheel naar jouw wensen.

Je hebt Gusti Leder ongeveer 14 jaar geleden opgericht. Waar ben je bijzonder trots op?

Ik ben trots op het team, omdat het erin geslaagd is om met veel verschillende onderwerpen om te gaan en onze producten te verbeteren. En ja! Dat is bijzonder belangrijk voor onze klanten.

Je bezoekt India heel vaak. Waarom doe je dat?

Omdat het belangrijk is om zelf een beeld van de situatie te krijgen, zowel bij onze fabrikanten als bij ons team, om elkaar persoonlijk te ontmoeten.

Dus, je fabrikanten zijn in India?

Ja, in India, net zoals in Italië, en heel recent hebben we enkele producenten in Pakistan.

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jou bij Gusti?

Duurzaamheid is heel belangrijk voor mij. Maar het is een groot woord. Ik denk dat je het in kleine handelingen moet opdelen. Dus, wat heb ik deze maand, dit kwartaal, dit jaar gedaan om ons bedrijf duurzamer te maken? Het gaat niet alleen om het label 'duurzaam' te krijgen of niet. Het gaat meer om wat je dit kwartaal hebt gedaan om het duurzamer te maken.

Wat is jouw standpunt over duurzaamheid en wat heb je tot nu toe bij Gusti geïmplementeerd?

Ik denk dat duurzaamheid een groot onderwerp is. Bijvoorbeeld, ik vind dat we geen duurzaamheidsmanager moeten hebben. In plaats daarvan moet elke teamleider nadenken over wat hij kan doen om de duurzaamheid te verbeteren. In elk gebied werken we tegelijkertijd aan veel verschillende dingen.

Kun je minstens één ding noemen?

Ik zou zeggen dat 60-70% van onze omzet momenteel afkomstig is van artikelen die met chroom zijn gelooid. Dat schaadt het milieu, en daarom is ons doel voor Gusti om in de toekomst chroomvrij leer te hebben. Hoewel we al 40% vegetabilisch gelooid leer hebben, willen we in 2024 volledig chroomvrij zijn.

Wat zijn jouw kortetermijndoelen voor dit jaar?

Momenteel werken we ook aan veel kleine projecten. Bijvoorbeeld, we hebben het plasticgehalte in onze artikelen verminderd en plastic zakken volledig afgeschaft. In plaats daarvan worden ze nu als papieren zakken verzonden. Maar toen ontdekten we dat zelfs papier niet duurzaam is. Dus is het het beste om ze als puur leer zonder verpakking te ontvangen. Nu proberen we dat met onze distributiekanalen af te stemmen.

Wat wil je in de komende jaren bereiken?

Ik wil Gusti minder afhankelijk maken van online marketing. Voor ons, voor mij, is het zeer onvriendelijk voor de duurzaamheid om Google of Facebook te betalen voor advertenties, hoewel we het momenteel moeten doen. Dus wil ik meer aanwezig zijn in het stadscentrum.

Slachten jullie specifiek dieren voor jullie leer, of gaat het om materialen die al op de markt worden gebruikt? En hebben jullie deze grondstoffen?

Voor ons leer is geen dier gedood. Niet speciaal voor ons leer. Dat zie je aan onze prijzen. Als een bedrijf bijvoorbeeld een handtas van krokodillenleer verkoopt, kosten zulke tassen 500-600 euro, omdat het dier vanwege zijn huid werd gedood. Wij daarentegen gebruiken de afvalproducten van de vleesindustrie. Wanneer we deze afvalproducten ontvangen, stelt het ons in staat om betaalbare en duurzame artikelen aan te bieden, omdat leer als bijproduct van de vleesindustrie als duurzaam kan worden beschouwd.

Wat is er tot nu toe bij Gusti bereikt?

Ik zou zeggen dat het grootste wat we hebben bereikt, de specialisatie in een niche is. We zijn echt begonnen met modeartikelen zoals rugzakken en hebben onze niche gevonden. En daar ben ik echt trots op, dat we ons zo intensief op fietsproducten hebben gericht, wat ik volgens mij nooit officieel heb gezegd. Maar drie jaar geleden had ik een behoorlijk moeilijke tijd en vond ik motivatie in fietsen. Nu succesvol zijn met onze fietsartikelen is echt, ja, als je het mij vraagt, een van onze grote successen.

Wat vind je het leukst aan Gusti Leder in het algemeen?

Ik denk dat er niet slechts één Gusti Leder is. Het heeft verschillende facetten. We hebben al onze winkels, waar onze bedrijfsleiders en teamleden elke dag werken en hun best doen om te verbeteren, te knutselen en te verkopen. Dan zijn er andere delen van het bedrijf, bijvoorbeeld aan de logistieke kant, waar het erom gaat processen te verbeteren, zodat we onze artikelen sneller kunnen verzenden. We proberen onze e-mails sneller te beantwoorden en in een ander gebied zoveel mogelijk artikelen te repareren. 

Onze Geschiedenis

Onze Waarden

Organisatie

Ethisch gedrag op de werkplek handhaven, op tijd zijn en onze verplichtingen tijdig nakomen

Communicatie

Team samenwerking en samenwerking door middel van duidelijke communicatie

 Betrouwbaarheid

Integriteit tonen in ons professionele gedrag

Verbetering

Professionele groei van medewerkers bevorderen door kennisuitwisseling en samenwerking op de werkplek

Christian Pietsch, CEO Gusti Leder